2006-05-10

Nya och gamla byggnader

Mitt parti var skeptiskt till byggandet av Uppsala konsert- och kongresscenter, vilket var befogat. Det kostar väldigt mycket pengar, pengar som hade kunnat användas i andra verksamheter. Dessutom revs det vackra Bodénshuset, och att riva gamla hus ogillar jag skarpt. För min del hade de istället gärna fått riva huset på Vaksalatorgs nordöstra sida, det längs Väderkvarnsgatan. Där hade de kunnat uppföra Konserthuset och så hade man kunnat bygga ett nytt bostadshus i gammal stil intill Bodénshuset, med butiker och restauranger i bottenplanet.

Men nu är det som det är och jag är egentligen glad åt att bygget är igång och åt att vi kommer att få ett fint och funktionellt konserthus i Uppsala till slut. Jag hoppas att byggnaden kommer att nyttjas flitigt av Uppsalaborna och att stora kongresser kommer att hållas där.

Nu är det den nya Gränbyhallen som diskuteras, en större evenemangsarena intill Gränby centrum. Jag tror på idén och ser gärna att den blir verklighet. Vi har befolkningsunderlaget för stora konserter och storpublik på hockeymatcher.